0485-35700 Om oss

MTB turer

Häng med runt på MTB turer kring Ölands natur med utgångspunkt Saxnäs
22 jul - 30 juli

Upplev Öland på MTB

Vi kör olika sträckor i varierande terräng och miljö där du får uppleva Ölands stigar och sevärdheter där vi utgår från Saxnäs.

Det är bra om du har viss erfarenhet av MTB cykling då vissa partier kan vara lite knixiga. Vi försöker hålla ett bra tempo - men det är inte farten som är fokus utan naturupplevelse och gemenskap. Det är även bra om du orkar bära cykeln över stättor vi ibland möter för att ta oss över murar.

Gråborg - Jordtorpsåsen, 22km

Vi utgår från Saxnäs - Stranhugget och tar oss sen upp mot Algutsrum, Törnbotten på lite asfalt, stig och grusväg innan vi cyklar in i skogen på lummig slingrande stig. Efter några km i skogen når vi Gråborg där vi tar en fikapaus (ta med fika). 
Efter pausen cyklar vi vidare genom skog och äng mot Jordtorpsåsen.

Bana på Garmin >>

Uppskattad tid: 8:00-10:00

Borg till Borg, 46km

Här tar vi oss ut på en längre tur genom mittlandsskogen och möter upp både Gråborg och Ismantorpsborg på samma tur. Vi startar från Strandhugget på Saxnäs och tar oss upp till Algutsrum, Törnbotten och genom skogen till Gråborg där vi tar vår första paus.
Därefter fortsätter vi in i mittlandsskogen på stigar, vägar tills vi kommer till Ismantorps borgs ca 1,5 mil norr om Gråborg. Här tar vi vår andra paus innan vi fortsätter genom lite knixiga stigar mot Högsrum och rällaskogen. Vi fortsätter mot mysiga stora rör där vi stannar till för vår tredje och sista paus innan vi fortsätter kuststräckan på stigar och vägar tlilbaka till Saxnäs.

Bana på Garmin >>

Uppskattad tid: 8:00-12:00

Strandskogen - Stora Rör - Rällaskogen, 27km

En varienrande tur där man kan välja att vända hemåt efter strandskogen eller stora rör. Eller så fortsätter man in i Rällaskogen på härligt slingrande stigar.

Bana på Garmin >> (inkl. en liten felkörning i stora rör)

Uppskattad tid: 08:00 - 10:00

 

OBS! Turerna planeras lite efter hand så håll ögonen öppna i appen eller här på sidan!!

 

Att tänka på:

- Ha med dig tillräckligt med vätska och energi.
- Ha med dig extra slang (eller lagningssats), extra kedjelås kan vara bra om kedjan går av
- Möjlighet att bli hämtad om cykeln går sönder eller du inte vill / kan slutföra sträckan.
- Vi cyklar på egen risk
- Att du är tränad och känner du klarar sträckan även om vi kör "fart efter kamrat"

Planerade tillfällen

Datum Tid Info